top of page

כירורגיה פה ולסת, ניתוחי חניכיים, השתלות שיניים, הרמות סינוס ועוד

false.experts.jpg

השתלות שיניים, הרמות סינוס, השתלות עצם ופעולות כירורגיות נוספות הינן פעולות שיעניקו לך בחזרה את היכולת לחייך, לדבר ולאכול באופן טבעי ואיכותי, ונחשבות חלק יומיומי מרפואת השיניים המודרנית.
 

במרפאתנו ד"ר אמיר שוסטר, מומחה לכירורגיה פה ולסת מאיכילוב + PHD במיקרוביולוגי, וד"ר איתן בר דרומא, מומחה לכירורגיה פה ולסת מסורוקה וד"ר לרפואה כללית (MD + DMD), הם המנתחים האחראיים על הפעולות הכירורגיות המסובכות. את ניתוחי ההשתלות, הרמות הסינוס, החניכיים ועוד אנו מבצעים כצוות רפואי ביחד, כאשר איתן ואמיר אחראיים על הכירורגיה ואני אחראי על השיקום, תוך כדי שימת לב מיוחדת על השיקום הסופי שאמור להיות בפה המטופל, וזאת לאחר התייעצות נרחבת לא רק בין הרופאים, אלא גם עם המטופל, להבנת צרכיו ורצונו, מבחינה תיפקודית ואסתטית גם יחד. מקצועי יותר, נוח יותר, חכם יותר. הכל לטובת המטופל. אין הוקוס פוקוס, אלא תהליך רפואי קפדני עם החומרים והשיטות הטובים ביותר, בהתאם לכל מקרה.

בין הפעולות המיוחדות במרפאה גם שתלי פירמידיון ושתלי I-raise, להשתלות מיקרו-כירורגיות, במקביל כמובן להשתלות דנטליות שגרתיות במקרין הפשוטים יותר. במקרים מסויימים יבוצעו הליכים כירורגיים מסובכים גם עם תכנון מעבדתי תלת מימדי טרום-כירורגי, לביצוע השתלות בעזרת תכנון ממוחשב וסד כירורגי תלת מימדי.

!אגב, ד"ר אמיר שוסטר נבחר כאחד הרופאים הכירורגים הטובים בישראל במגזין פורבס 2020. שאפו גדול

אמיר שוסטר פורבס 2020.jpg

השתלות ממוחשבות, סד (תבנית) כירורגי, שתלים אישיים מטיטניום בהדפסת לייזר

( Dental-Wiz, סימפלנט או guide3D כמו ) במקרים מסובכים של עקירות והשתלות אנו משתמשים בתוכנות מחשב תלת מימדיות

ליצירת ניתוח וירטואלי מושלם על המחשב, ומבצעים את הניתוח בעזרת מיכשור מיוחד שמעביר את המידע מתוכנת המחשב אל פה המטופל. כך ניתן לבצע עקירות, השתלות עצם, הרמות סינוס, השתלות והעמסה מיידית של שיניים קבועות באותו יום, ברוב המקרים.

במצבים קיצוניים של חסר עצם לסת נרחב, ניתן לבצע בתיכנון תלת מימדי שתלים אישיים מטיטניום בהדפסת לייזר, פעולה שתחסוך אישפוז

ממושך בבי"ח וניתוח קיצוני בהרדמה כללית ושימוש בעצמות שמוצאות מאתרים אחרים בגוף המטופל (צלע, שוקית, אגן).

 

  הלהיט היום בתחום ההשתלות הדנטליות הינו תכנון שתלים מונחי מחשב: הניתוח מבוצע בצורה וירטואלית בעזרת 

, שבוצע ותוכנת מחשב מיוחדת CT ה

ואחר כך תבוצע הדפס של הלסת במדפסת תלת מימדית ותועבר למעבדה, לשם ייצור תבנית (סד) כירורגי. בעת הניתוח מורכבת תבנית זו בפה המטופל, והניתוח עצמו יבוצע בעזרתה.

.כך התוצאות מושגות בצורה מדוייקת יותר מאשר בעבר, ההחלמה מהירה יותר ומיקום השתלים איכותי יותר, לרוב

AB DENTAL.png
dental wiz alpha bio.jpg
השתלות ממוחשבות ללא תפרים וללא חתכים, דר גיא וולפין -רופא שיניים מומלץ.jpg
השתלות מונחות מחשב - דר גיא וולפין.jpg
השתלות מחשב תלת מימד, עקירות והעמסה מיידית.jpg

הרמות סינוס בשיטה מיקרו-כירורגית וללא פתיחת הסינוס

  ,iRaise ניתן לבצע כיום הרמות סינוס באמצעות שיטה מיוחדת שנקראת-

ובה מבצעים את הפעולה הכירורגית של הרמת הסינוס וההשתלות ללא צורך בפתיחה מלאה של הסינוס, וכך לחסוך את רוב תופעות הלוואי של ניתוח

חשוב זה: פחות כאבים, פחות סיכון לזיהום, פחות נפיחות, וזמן החלמה קצר בהרבה

ראה סרטון הדרכה למטה-

קרא כתבה ממוסף הבריאות של "ידיעות אחרונות" וכתבה אחרת מ"ישראל היום-

איתן בר דרומא 2.jpg
הרמת סינוס והשתלה מיקרו-כירורגית i-Raise.jpg

כמו כן אפשרי לבצע חלק מניתוחי חניכיים ופעולות כירורגיות אחרות בעזרת מכשיר לייזר עדין ונוח, ללא סכין מנתחים, ללא דימומים וללא תפרים, עם קיצור זמן ההחלמה והכאבים למינימום:  ניתוחי חניכיים בלייזר 

בניגוד לשלל פרסומות מטעות, איננו מבטיחים פתרונות קסם וסיום כל בעיות השיניים ביום אחד: הכל אפשרי מבחינה טכנית, אך מבחינת המטופל אחוזי ההצלחה יורדים. ניתן למצוא פתרונות לכל מצב קיים, אך מומלץ לבצע כירורגיה ושיקום בצורה יסודית וקפדנית, בכדי להעניק שלווה וביטחון בתוצאה לזמן רב ככל האפשר.

B-cure dental laser: לייזר לטיפול בכאבים, דלקות, אפטות ועוד

במרפאה ניתן לעבור טיפולים בעזרת מכשיר לייזר חדשני,B-cure dental laser, שנחשב למתקדם מסוגו, להקלה על כאבים בשרירי הלעיסה ובמפרק הפנים, להקלה על כאבים לאחר ניתוחים (השתלות, הרמות סינוס, השתלות עצם, עקירות כירורגיות ועוד). המכשיר בטוח לחלוטין לשימוש, למספר פעמים ביום ו/או לפי הצורך, בהתאם למקרה. לפני ניתוחים המטופל מקבל 10 דקות טיפול בלייזר, ולאחר הניתוח עוד 10 דקות. במצבים קשים או במקרים כרוניים ניתן להגיע למרפאה לטיפולים קצרים בעזרת הB-cure dental laser.

מוכח מחקרית שהשימוש במכשיר B-cure dental laser מסייע לחידוש רקמות, זירוז ריפוי פצעים ודלקות, וכן הקלה על כאבים קשים, כמובן במקביל לטיפול הרפואי והתרופתי.

 

התמחות בכירורגיה פה ולסת הינה בין הקשות בהתמחויות בעולם הרפואה. מומחה לכירורגיה פה ולסת מבצע שלל פעולות כירורגיות בבית החולים, כגון ניתוחים לאחר תאונות דרכים וחבלות, הסרת גידולים סרטניים, תיקונים כירורגיים בעמדת הלסתות ועוד.

   

במרפאת שיניים יש חשיבות לנוכחות מומחה לכירורגיה פה ולסת, לתת מענה לביצוע פעולות כירורגיות ברמה הגבוהה ביותר, כגון השתלות, הרמות סינוס, עקירות מסובכות, ביופסיות ועוד. ביצוע הפעולות הכירורגיות ע"י מומחה לכירורגיה פה ולסת מעניק רמה גבוהה ביותר של איכות ומקצועיות, בטכנולוגיות המודרניות ביותר.  

אמיר שוסטר.jpg
איתן בר דרומה 1.jpg

ד''ר אמיר שוסטר - מומחה לכירורגיית פה ולסתות, ד"ר PHD במיקרוביולוגיה, השתלות וכירורגיה

  • בוגר בית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב

  • מומחה לכירורגיית פה ולסתות, רופא בכיר ואחראי תוכנית ההתמחות בכירורגיה פה ולסת – בי"ח איכילוב

  • תואר שלישי במיקרוביולוגיה, Ph.D., המחלקה למיקרוביולוגיה הומנית, הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל-אביב

  • מרצה קליני, אוניברסיטת תל-אביב

  • חבר בהסתדרות לרפואת שיניים בישראל

  • חבר באיגוד לכירורגיית פה ולסתות בישראל

  • חבר בAO Foundation-

  •  

ד"ר איתן בר-דרומא - מומחה לכירורגיה פה ולסת וד"ר לרפואה כללית (MD + DMD), השתלות וכירורגיה

 

  • בוגר בית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב

  • מומחה בכירורגית פה ולסת, מנתח בכיר בבי"ח סורוקה

  • בעל תואר ד"ר ברפואה כללית (MD)

  • משמש ככירורג פה ולסת במסגרת שירות מילואים בחר"פ דרום

  • מפקד מרפאה ורופא שיניים במסגרת השירות הצבאי

  • חבר ההסתדרות לרפואת שיניים

  • בעל ניסיון רב בכלל הפעולות הכירורגיות המתבצעות בחלל הפה, כולל השתלות שיניים, הרמות סינוס, השתלות עצם וכירורגיית פנים ולסתות

שתלים

בין אם חסרה שן אחת, ובין אם אין שיניים כלל, השתלים הדנטליים יכולים להוות פתרון מתאים לבעיה, קל ופשוט לביצוע, ולעיתים עדיפים מאשר כתרים או גשרים.

המילה "השתלה" מעלה אסוציאציה של חדרי ניתוח, מחלה קשה וסכנת חיים, אישפוז וכו'. יש שחושבים בטעות כי השתלת שיניים כרוכה בקבלת שיניים מתורם אחר, חי או מת... אך לא כך הוא ברפואת השיניים המודרנית. השתלה היא תהליך קל ופשוט, בדר"כ. השתל הדנטלי אינו שן אמיתית, אלא עשוי ממתכת (בדר"כ טיטאניום). 

יש מאות סוגי שתלים, וההבדלים ביניהם רבים: לכל אחד צורה מעט שונה, חלקם עם ציפויים וחלקם ללא, חלקם עם הברגה וחלקם ללא, וכו'.

מטרת השתל היא לאפשר שיקום ע"י כתרים, גשרים ותותבות, כאשר אין שורשים תקינים או שיניים שעליהן אפשר לבנות, למשל גשר

כדי להסביר את שלבי הטיפול, נדמיין כיצד תולים תמונה על הקיר: הקיר חייב להיות חזק כדי לשאת את משקל התמונה, צריך "דיבל" בקיר, בורג שמוברג ל"דיבל", ורק אז ניתן לתלות את התמונה.

באנלוגיה, הקיר הוא העצם בלסת: אם לא תהיה מספיק עצם, הרי שאי אפשר להשתיל בתוכה כלום. השתל עצמו משול ל"דיבל" שמוברג בתוך העצם – ואז קיבלנו למעשה "שורש מלאכותי" במקום השן שנעקרה. לתוך השתל יוברג מבנה מיוחד, ועליו ניתן להדביק את הכתר, כמו בשיקום רגיל.

אם כן, התנאי הראשוני שנוכל להשתיל הוא עצם באיכות ובצפיפות טובה (כשם שלא נתלה טלויזיה על קיר גבס...). כמו כן יש לוודא שהברגת השתל בעצם לא מסכנת מבנים אנטומיים אחרים, כמו כלי-דם גדולים, הסינוסים (בלסת העליונה) והעצבים (בעיקר בלסת התחתונה). (כשם שלא נרצה לקדוח דיבל לתוך צינור מים או לתוך חוט חשמל...). לכן יש לתכנן השתלות בזהירות רבה, ע"י צילום סי טי (שהינו צילום רנטגן תלת מימדי). יש לשקול צורך בבניית עצם מחדש, ע"י עצם מלאכותית וממברנות, בטכניקות שונות.

תנאי נוסף הוא בריאות מקסימלית של השיניים האחרות שישתתפו בשיקום וכן של החניכיים. אין טעם להשקיע הרבה זמן וכסף בשתלים אם שאר הפה מוזנח, יש מוקדי עששת רבים ו/או דלקות חניכיים, דבר שלמעשה יגרום גם לכישלון השתלים, כיוון שזקוקים להיגיינה אוראלית מקסימלית על-מנת לשמרם.

שתל וכתר לעומת טיפול שורש וכתר. וולפין.jpg

מגבלות אחרות לשתלים: סיכויי הצלחה נמוכים בקרב מעשנים, בקרב חולי סוכרת, בקרב מוקרנים ו/או חולי סרטן ו/או מושתלים.

יש לזכור שבדר"כ השיקום הסופי ע"י גשרים או תותבת על-גבי השתלים יכול להיות רק לאחר מספר חודשי החלמה, שבהם יהיה צריך לבדוק את איכות השתל ואת קליטתו בעצם.

___ _____ ____ ____ _____ __, _''_ ___ ______, _______ ______ ______ ___.gif

דוגמא א': חוסר של שן בודדת, טיפול ע"י שתל + כתר

!כדאי לדעת: גם אם רק שן אחת חסרה, עלול להיגרם נזק והחמרה לשיניים אחרות, והפרת האיזון בין הלסתות* 

_____ __ _____ , _______ __ _______ - _''_ ___ ______, _______ ______ ______ ______ (1).gi
הפרעת סגר אחרי עקירת שן בודדת.jpg
שתל בודד או גשר 3 שיניים.jpg

* כדאי לדעת: בחוסר של שן אחת, שתל בודד חוסך את הצורך להשחיז שתי שיניים נוספות על-מנת ליצור גשר!

שיקום על שתל וכתר חרסינה או זירקוניה.jpg

דוגמא ב': חוסר של מספר שיניים, טיפול ע"י שתלים + כתרים

* בחוסר של מספר שיניים, גשר על-גבי שתלים או מספר כתרים על-גבי שתלים ימנעו מצב של גשר ארוך מדי שעלול להתעוות ולהשבר !

שלבי השיקום גשר על שתלים.jpg

 כתרי חרסינה איכותיים על גבי השתלים

implants.sinus.lift.crowns.4.jpg
implants.sinus.lift.crowns.3.jpg
implants.sinus.lift.crowns.2.jpg

שתלים והרמת סינוס

implants.sinus.lift.crowns.1.jpg

 חוסר שיניים צד שמאל עליון   

דוגמא ג': חוסר שיניים מלא ושיקום מלא ע"י שתלים וגשר חרסינה מוברג או מודבק

all on 4 , all on 6, all on 8-10

שתלים + גשר חרסינה טוטאלי.jpg
שתלים + תותבת טוטאלי all on 4.jpg

דוגמא ד': חוסר מוחלט של שיניים, טיפול ע"י שתלים + תותבת

* לאחר שנים רבות של חוסר שיניים עצמות הלסת מאבדות נפח וגובה, ותותבת שהתאימה בצורה מושלמת בהתחלה אינה מתאימה יותר. לעיתים התותבת מתנדנדת או נופלת, קשה ללעוס איתה אפילו בעזרת דבק, ולפעמים אף יש פצעים ו/או זיהומים פטרייתיים בגלל חוסר ההתאמה שלה למצב הקיים בפה. לעיתים ריפוד התותבת או תותבת חדשה יכול לשפר את המצב, אך בכל מקרה, איכות החיים עם תותבות לא משתווה למצב שבו היו שיניים טובות וניתן היה לאכול בהנאה איתן.

כאשר מבצעים שיקום בעזרת "תותבת נסמכת שתלים", התותבת החדשה תחובר למספר שתלים ותספק איכות חיים ברמה גבוהה למטופל – תותבת זו הינה נוחה מאוד, יציבה מאוד, לא תתנדנד ולא תיפול, לא תכאיב לרקמות החניכיים, לא תכסה את כל שטח החך בלסת העליונה ועוד.

אין צורך לבצע שתל במקום כל שן שחסרה, ובדר"כ מספיקים 2-4 שתלים לתותבת. ישנם סוגים שונים של חיבורי תותבת לשתלים, וכמעט כל מצב ניתן לפתרון.

implants.dolder.3.jpg
implants.dolder.2.jpg
implants.dolder.1.jpg

לסת עליונה מחוסרת שיניים לחלוטין. בוצעו 4 שתלים ודולדר-בר שמחבר בין השתלים, שיקום ע"י תותבת נסמכת שתלים

לסת תחתונה בוצעו כתרי חרסינה אסתטיים עם חיבורים נסתרים לתותבת ללא ווים

 הרמות סינוס

 

הסינוסים הינם חללים בעצמות הגולגולת, מעין "מערה" במבנה העצם הבסיסי. להסבר מפורט על מבנה הסינוסים, דלקות ודרכי טיפול בהן לחץ כאן

לפני שמבצעים השתלות במקום שיניים אחוריות שנעקרו, יש לבצע צילום CT, שהינו צילום רנטגן תלת מימדי, לבדיקת איכות העצם ועובי העצם הקיימת. יש להיזהר בהחדרת שתלים באיזורים אלו אל תוך חלל הסינוס, ולעיתים יש צורך בפעולה של עיבוי העצם באיזור זה ("הרמת סינוס", השתלות עצם וכו'). בקרב מטופלים הסובלים מסינוסיטיס כרוני יש קושי גדול יותר בביצוע הרמת הסינוס והשתלות, ומומלץ להיעזר במומחה לכירורגיה פה ולסת.

 

ניתן לבצע כיום הרמות סינוס באמצעות שיטה מיוחדת שנקראת iRaise , ובה מבצעים את פעולה הכירורגית של הרמת סינוס והשתלות ללא צורך בפתיחה מלאה של הסינוס, וכך לחסוך את רוב תופעות הלוואי של ניתוח חשוב זה: פחות כאבים, פחות סיכון לזיהום, פחות נפיחות, וזמן החלמה קצר בהרבה. 

iRaise - שיטה חדשנית להרמת סינוס

מצגת אינטרנטית: הרמת סינוס ושתלים דנטליים - קלאסי מול מודרני - I-raise

 ד"ר גיא וולפין, ד"ר איתן בר דרומא 

 

I-Raise הרמת סינוס בשיטה חדשנית, ללא חתכים מיותרים ועם מינימום כאבים ותפרים

לחיצה על כל תמונה תפתח אותה בחלון חדש מוגדל

הרמת סינוס i-raise 3.jpg
הרמת סינוס i-raise 2.jpg
הרמת סינוס i-raise 1.jpg
שן מלאך 2015 final.jpg
הרמת סינוס i-raise 5.jpg
הרמת סינוס i-raise 4.jpg
-7-638.webp
תוכנת SimPlant
 תוכנת SimPlant הינה כלי לאבחון ותכנון שתלים המתקדמת בעולם

תוכנת SimPlant® הינה כלי לאבחון ותכנון שתלים המתקדמת בעולם!
התכנה מיועדת לעזור לרופא השיניים לקבוע את המיקום המושלם לכל שתל ובמקביל לתכנן את השיקום המתאים ביותר.

תוכנת SimPlant® מציעה:                                                      

  • מיקום קל של השתל בתוכנה .

  • התאמה מושלמת של מבנים לשתלים בתוכנה.

  • ספרייה עם יותר מ8000 סוגים שונים של שתלים ומבנים .

  • מצב "שקיפות" שנועד להראות את מיקום השתלים ביחס לעצב,לעצם ולשיניים שכנות.

  • הערכה של צפיפות העצם .

  • תכנון תלת מימדי , באמצעות הדמיית שתלים בצורתם המדוייקת ומיקומם בתוך העצם.

  • הזמנת מדריך כירורגי, SurgiGuide® , בדיוק של פחות ממילימטר!

  • בעזרת המדריך הכירורגי ניתן לייצר מודל עבודה המשקף את מיקום השתלים המתוכנן בפה טרם ההשתלה דבר המאפשר יצירת שיקום זמני מיידי!

  • במקרים מתאימים ניתן לבצע ניתוחי "FLAPLESS”  (ללא הרמת מטלית).

דוגמא לניתוח בעזרת סימפלנט

 

שלב א'

המטופל עובר צילום CT, שהוא הדמייה רנטגנית תלת מימדית.

צוות הרופאים (הרופא הכירורג והרופא המשקם) מבצע ניתוח וירטואלי תלת מימדי על המחשב, הכולל עקירות, השתלות עצם והרמות סינוס, מיקום שתלים בצורה האופטימלית, עם התייחסות גם לצורת השיקום המבוקשת

השתלות בעזרת מחשב, גיא וולפין 2.jpg
השתלות בעזרת מחשב, גיא וולפין 3.jpg
Untitled.jpg
השתלות בעזרת מחשב, גיא וולפין 4.jpg
השתלות בעזרת מחשב, גיא וולפין.jpg

שלב ב'

בכדי לבצע בפה את הניתוח שתוכנן על גבי המחשב, מכינים בעזרת מדפסת תלת-מימדית מודל מדוייק של פיו של המטופל, וכן מכינים תבנית כירורגית (סטנט), שכוללת את מיקומי השתלים בזוויות ובגדלים שתוכננו לכל שתל ושתל

סד כירורגי.jpg
הכנות לניתוח סימפלנט - לסת תלת מימדית וסד כירורגי.jpg

שלב ג'

בעת הניתוח במרפאה, לאחר העקירות, מורכבת התבנית הכירורגית בתוך פיו של המטופל ומקובעת. ההשתלות מבוצעות בקלות ובמהירות דרך התבנית הכירורגית. בצורה זו שומרים במדוייק על מיקום השתלים כפי שתוככנו במחשב, וזמן הניתוח מתקצר לפחות בחמישים אחוז, וכך גם תופעות הלוואי: פחות חתכים, פחות תפרים, פחות דימומים, פחות נפיחות ופחות כאבים

החדרת שתלים דרך הסד הכירורגי.jpg
הסד הכרורגי בפה.jpg

שתלים אישיים מטיטניום בהדפסת לייזר

20200304_100600.jpg

עצות ומידע בנושא כירורגיה פה ולסת

 

אם הנכם מצויים בפני מצב מסובך והחלטה קשה, לאחר שנים של נזק ואובדן שיניים, חניכיים ועצם לסת, להלן מספר עצות:

  • במצב מורכב (למשל צורך במספר גדול של שתלים, צורך בהרמות סינוס, צורך בהשתלות עצם) מומלץ לבצע את הכירורגיה והשתלים ע"י מומחה לכירורגיה פה ולסת, ולא רופא שיניים כללי. יקר יותר, אך שווה את ההפרש במצב כה מורכב. אגב, כל רופא שיניים יכול לבצע השתלות מבחינת החוק. אין תואר של "מומחה להשתלות", ויש להיזהר ממי שמציג עצמו כזה. 

  •  במצב מורכב לפעמים כדאי להמתין עד להחלמה וריפוי בין כל שלב. לדוגמא, אפשר מבחינה טכנית לעקור שן אבודה, לבצע השתלת עצם ומייד להרכיב גם כתר, אך סיכויי ההצלחה בדר"כ יורדים, ובמיוחד אם הייתה דלקת בשן האבודה או מחלת חניכיים באיזור. 

  •  לפני השתלות, הרמות סינוס וניתוחים מסובכים יש לבצע גם צילומי CT ולא רק צילומי רנטגן רגילים. צילום CT נותן תמונה רנטגנית תלת-מימדית, ומאפשר לרופא לבחון את איזור הניתוח במדוייק, לאבחן את עובי ורוחב העצם, ולבחור את השתל המתאים ביותר למצב, לדוגמא. 

  •  יש עדיפות כמובן למרפאה שבה עובדים ביחד מומחה לכירורגיה ורופא השיניים המשקם, ותוכנית הטיפול נבנית בהתייעצות וירידה לפרטי פרטים, לעומת נדידה בין מרפאות שונות, וטיפולים "בשלט רחוק". כך גם האחריות על הטיפולים ניתנת באותה המרפאה, וההתמודדות עם מצבים מורכבים. 

  •  בדרך כל מומלץ לא לבצע גשר טוטאלי (כל השיניים נמצאות על אותו גשר), אלא להפריד את העבודה השיקומית למספר גשרים נפרדים. לדוגמא מצב של חוסר שיניים נרחב או מוחלט: עדיף לבצע 8-10 שתלים, שעליהם מורכבים 3-4 גשרים, ולא גשר אחד "ענק" מצד לצד. במקרה של בעייה באחד השתלים יהיה ניתן לטפל נקודתית בבעייה, במקום להסיר את כל הגשר. 

  •  להיזהר מאוד מהבטחות נפלאות פרסומות מטעות וקיצורי דרך, ולבצע את הכירורגיה והשיקום "לפי הספר", בהקפדה על החלמה ואיכות. קיצורי הדרך הינם רק על חשבון המטופל. במיוחד אל תאמינו לפתרונות שמבטיחים תוצאה שתחזיק מעמד "לתמיד" או לפרסומות שמבטיחות סיום כל בעיות השיניים ביום אחד...

  •  אל תעשנו, בוודאי לא ביום הניתוח ולפחות בחודש שלאחריו. העישון מפחית בעשרות אחוזים את הסיכוי להצלחת הפעולה הכירורגית, וגורם לכישלונות רבים

  •  יש להמשיך את התרופות שנרשמו ע"י הרופא בדיוק לפי המרשם, ולא להפסיק (במיוחד לא להפסיק אנטיביוטיקה, סטרואידים וכו'). מומלץ לקבל מרשם מהרופא גם לכדורים נגד כאבים חזקים.

  • להקפיד על מנוחה, ולא להגזים בפעילות פיזית. פעילות פיזית ממריצה את זרימת הדם ועלולה לייצר דימום ו/או פתיחת התפרים.

  • תזונה לאחר כירורגיה:ביום הכירורגיה ולאחריו מומלץ להרבות בקומפרסים עם קרח, למצוץ קוביות קרח/גלידה/קרטיבים, לשתות מים קרים, לאכול מאכלים רכים. בימים הראשונים לאחר העקירות מומלץ מאכלים קרים או לפחות לא חמים מאוד: 

-חלבי: יוגורט, גלידה, קרטיב, מעדן חלב וכו'

-פרווה: לביבות, חביתה מקושקשת, סנדביץ' בלי "הקשה של הלחם" וכו'

-בשרי: קציצות, קבב, ספגטי בולונז, נקניקיות, אורז עם בשר טחון וכו'

 

בתיאבון, רפואה שלמה

עקירות כירורגיות מהן? כיצד עוקרים למשל שיני בינה כלואות? 

לחץ על התמונה כדי לראות בהגדלה

או על הקישור כאן כדי לראות הסבר מלא

wisdom.extraction.volfin.gif
laser.surgery.volfin.jpg

דעתי באופן כללי על עקירת שיני בינה:

א. לא עוקרים שתי שיני בינה בלסת התחתונה מימין ומשמאל בבת אחת. אובדן התחושה בשרירים המניעים את הלסת התחתונה דו צדדית וכן לעיתים רבות גם בלשון, בלחי ובשפה התחתונה הינו לא נוח ואף מסוכן .

ב. מה גם שיצירת 2 מוקדים ניתוחיים הינו תיאורטית מכפיל את הפוטנציאל לזיהום.

ג. מה גם שכאבים שצפויים אחרי כירורגייה כזו לא יאפשרו צד אחד שעליו אפשר ללעוס יחסית בנוחות עד להחלמה מלאה של הצד שבו בוצעה הכירורגיה. 

ד.  לעיתים שומעים שאם עוקרים שן בינה חייבים/מומלץ גם לעקור את השן הנגדית, גם זה הינו מיתוס שאני מתנגד אליו: אם שן הבינה בצד הנגדי בריאה ותקינה, אין שום סיבה לעקור אותה. אם במשך הזמן ובמעקב יתגלה כי היא גורמת לבעיות, תמיד אפשר לעקור אותה בהמשך.

ה.  שן בינה כלואה, ובמיוחד בלסת התחתונה - לעקור רק עם מןמחה לכירורגיה פה ולסת, ולאחר בדיקה קפדנית לגבי הסבירות של פגיעה בעצב הגדול שבלסת התחתונה (כולל במידת הצורך צילום ct תלת מימדי מקומי לפני הכירורגיה), ותכנון יסודי של הניתוח, כולל מרשמים בהתאם (סוג האנטיביוטיקה, שטיפות פה, סטרואידים במידת הצורך וכולי) 

ו. עצה אחרונה - רק במרפאה פרטית , ועם מומחה לכירורגיה פה ולסת. הפנייה לבי"ח במחשבה לחסוך כסף בעייתית לטעמי. המתנה ממושכת לתור שיתברר שהינו רק תור לבדיקה, ואחכ המתנה ממושכת לניתוח עצמו, ובינתיים להמשיך לסבול... מה גם שבעת הניתוח אין ודאות שמומחה יבצע הנ"ל, ברוב המקרים הרופא המבצע יהיה מתמחה בשלב כלשהו בהתמחות. מעקב אחרי כן לא ממש קורה ולא ממש בליווי אישי של הרופא האישי כי בבי"ח אין רופא אישי... 

* עקירה כירורגית של שן בינה בבי"ח איננה בחינם. אלא אמורה לעלות כ1200 ש"ח, למיטב ידיעתי.

 שכל אחד יעשה את השיקול שלו, ושנהיה בריאים כולנו 😁

ניתוחי חניכיים

לעיתים אין די בפעולות הסרת האבנית והחיידקים, והנזק שנוצר עד כה בעקבות מחלת החניכיים אינו מאפשר שליטה בזיהום והיגיינה אוראלית נאותה, שתאפשר המשך הריפוי.

במקרים אלו יש לשקול ניתוחי חניכיים ופעולות מתקדמות אחרות להצלת המשנן:

* ניתוח לצמצום כיסים

* טיפול כירורגי באמצעות אמדוגיין, חומר מהפכני שנוצר מחלבוני אמאייל, שמהווים קרקע להתחדשות (רגנרציה) של עצם הלסת ורקמות החניכיים.

* החדרת פריוצ'יפ לכיסי החניכיים

 

 

לייזר לניתוחי חניכיים ורקמות רכות, אפטות ועוד

העתיד כבר כאן: הלייזר לניתוחי חניכיים ורקמות רכות בחלל הפה מחליף את דרכי הניתוח הרגילות בקלות, ומהווה הקלה גדולה למטופל.

 

ניתן לבצע בקלות גדולה מתמיד מגוון טיפולי חניכיים וניתוחי חניכיים בלייזר דק ואלחוטי, ללא סכין מנתחים, ללא דימום, ללא תפרים, ללא נפיחות, וללא המתנה ארוכה וכואבת עד להחלמה. 

 

הלייזר לרקמות הרכות מחברת פיליפס אינו פוגע בשיניים עצמן או בשתלים, ובטוח לחלוטין בשימוש.

* באופן אישי אני מגביל את השימוש בלייזר לפעולות ברקמות הרכות בלבד. איני משתמש בלייזר לביצוע סתימות, השחזות שיניים לכתרים, טיפולי שורש, הלבנות שיניים וכו', מכיוון שלדעתי המקצועית אין הלייזר מתאים לכך. 

ניתוחי חניכיים ופעולות אחרות שבהם נעזרים בלייזר :

 

  •  הארכת כותרת / gingivoplasty

  •  ניתוחי חניכיים לצמצום כיסים

  •  הרמת מתלה חניכיים לפני שתלים, עקירות כירורגיות וכו'

  •  טיפולי חניכיים משלימים (LAPT), כגון חיטוי כיסי חניכיים דלקתיים לאחר הקצעת שורשים והסרת אבנית עמוקה

  •  עיצוב קו החניכיים סביב שיניים וסביב שתלים

  •  חשיפת שתלים לאחר תקופת ההחלמה

  •  צריבת אפטות (יש להדגיש כי אפטות יחזרו שוב ושוב, ומדובר בהקלה וצריבה של אפטה ספציפית שמאוד כואבת ולא נרפאת, ולא בריפוי כללי מבעיית האפטות)

  •  חיתוך פרנולום מחובר בשפה או בלשון

  •  קיטום גידולים שפירים בחניכיים, כמו פיברומות ו-pregnancy tumor

  •  חשיפת שיניים כלואות לפני טיפולים אורתודונטיים

  •  שיחזורים צוואריים

  •  לקיחת מידות לכתרים

 

 

הארכת כותרת

הכותרת הקלינית הינה החלק של השן שרואים בתוך חלל הפה, מעל החניכיים.  זהו החלק שנפגע מעששת למשל, ואם צריך לבצע כתר עליו - הוא צריך להיות יציב וחזק מספיק בכדי לקבל כתר וימשיך לתפקד כראוי.

הארכת כותרת הינה פעולה כירורגית שיכולה להיות מבוצעת במספר דרכים, כאשר יש בעייה עם הכותרת הקיימת בפה. מטרת הפעולה היא להוריד חלק מקו החניכיים באיזור שמוגדר בעייתי, ובכך לקבל הארכה של חלק השן שנמצא בחלל הפה, דהיינו "הארכת הכותרת הקלינית".

הטכניקה הנפוצה ביותר היא ע"י חיתוך ומיקום מחדש של קו החניכיים, ותפירה. לעיתים נדרש גם עיצוב קו העצם שסביב הכותרת בכדי להתאימו למצב החדש. במצבים קלים יותר אפשר לבצע את הניתוח בעזרת לייזר, והיתרון הגדול הוא שבניתוח ע"י לייזר אין דימומים ואין תפרים, יש בדר"כ פחות כאבים, וההחלמה היא בדר"כ קלה ומהירה יותר. החזרה לשגרה הינה מהירה וקלה בהרבה לעומת ניתוחים קשים יותר (עקירה, השתלה, הרמת סינוס וכולי).

במצב שבו היה ריקבון עמוק מאוד בשן מסויימת, אם הכותרת הקלינית אינה ארוכה מספיק, למשל בגלל כמות הנזק והריקבון בשן, או בגלל שהשן במקור לא הגיעה לעמדה שבה היא בקעה בכמות מספקת, לא יהיה ניתן לבצע שיקום עם כתר בצורה יציבה והכתר לא יוכל לתפקד כאילו היה שן רגילה. כתר כזה עלול להתנדנד וליפול, ועלול גם להיגרם נזק לשרידי השן עצמה. מה גם שעלולים לבלוע את הכתר שנפל, דבר שעלול להביא לסכנת חיים – ובמיוחד אם הכתר נשאף בטעות לריאות.

1392_320c936d71a8dc09ab696a37732edf7e.jpg

מצב אחר שבו נזקקים להארכת כותרת הוא כאשר יש ריקבון משמעותי מתחת לקו החניכיים, מה שלא יאפשר להרכיב כתר שיכסה את כל האזורים שנפגעו בשן, ועלול לפגוע בסיכויי הכתר לשרוד שנים רבות. במצב זה הרופא בדר"כ ינתח רק את האיזור שנרקב עד מתחת לקו החניכיים, כך שלאחר הניתוח קו הסיום של הכתר יכסה את האיזור הפגוע במלואו.

1392_4fd5aea4ac76eed4bb23b19294ba7ccc.jpg

מצב שלישי הוא הארכת כותרת לצרכים אסתטיים, במיוחד בשיניים קדמיות שבהן קו החניכיים גבוה ודומיננטי מדי, והם מכסים חלק מכותרת השן, כך שהשן נראית קצרה מהרגיל. הארכת כותרת כאן יכולה להביא לשינוי דרמטי לטובה מבחינת המראה של השן, בהליך יחסית קצר ופשוט.

1392_0e392b1468d38a40bfe880dd4c1243f0.jpg

 יש לשמור על המקום נקי ולא לאכול באיזור, לפחות עד הסרת התפרים, ולבצע שטיפות פה ותרופות בהתאם להוראות הרופא שביצע את הניתוח. ולא לעשן.

כמה זמן יכאב? בהתאם לעומק הניתוח וכמובן משתנה גם מאדם לאדם, סבלנות. 

laser.gum.surgery.volfin.jpg
zirconia.smile.laser.volfin.final.jpg
before.after.zirconia.volfin.jpg
aphta.laser.volfin.jpg
laser.ortho.volfin.jpg
laser.implant.recovery.volfin.jpg

צעצוע עתיק (וינטג') ומשעשע שמראה איך מבצעים עקירה כירורגית - מהאוסף של ד"ר גיא וולפין

רח' נורדאו 29, פתח-תקווה 

 03-913-9-913 טלפון מרפאה

טלפון נייד  052-2720789

 למקרי חירום בלבד

! SMS או whatsapp   נא לשלוח

  • White Facebook Icon

© 2023 by Medical Clinic. Proudly created with Wix.com

bottom of page